למי שרוצה לדעת איך רוקדים בלט

בלט הוא צורת אמנות נצחית הלוכדת את החן, החוזק והיופי של הריקוד ושל הרקדן או הרקדנית המבצעת. שליטה בתנועות ובצעדי בלט דורשת מסירות, משמעת ותשוקה לאמנות. בפזית בירן סטודיו למחול ברחובות מציעים סביבה מסבירת פנים לתלמידי בלט קלאסי בכל הגילאים ובמגוון רמות, מלימודי בלט מתחילים ועד מתקדמים.

 

הבנת תנועות בלט

תנועות בלט הן אבני הבניין של טכניקת הבלט, המאפשרות לרקדנים להביע רגשות ולספר סיפורים. בכדי לספר סיפור ולהביע רגשות שיעברו אל קהל הצופים, תנועות בבלט דורשות רמה גבוהה של שליטה ודיוק רב. אי לכך, שליטה בצעדי בלט חיונית לפיתוח בסיס חזק בטכניקה, וכל סוג של צעדי בלט דורש מיקוד, איזון וכוח. לכן, ריקודי בלט מחייבים ליווי של מורים מנוסים ומיומנים, ולמי שרוצה לדעת איך לרקוד בלט כדאי לפנות לסטודיו מקצועי ולא לנסות ללמוד בלט בבית.

 

העקרונות של שפת הבלט הקלאסי

שפת הבלט הקלאסי היא מערכת מובנית ומורכבת של תנוחות, תנועות וצעדים, המרכיבים את אופן הביצוע והביטוי בריקוד. כל אלו מובילים ליצירת שפה עם קודים ומשמעות. במשך מאות שנים החל מהמאה ה – 15 שפת הבלט הקלאסי עברה התפתחות ושינויים. כוריאוגרפים ורקדנים הוסיפו תנועות חדשות, פיתחו וריאציות ופרשנות אישית, ויצרו סגנונות מחול חדשים תוך שמירה על יסודות השפה הקלאסית.

 המרכיבים העיקריים בבלט מבוססים על:

  • פוזיציות: תנוחות יסוד של הרגליים והזרועות, המהוות את הבסיס לכל תנועה בבלט, כאשר קיימות חמש פוזיציות עיקריות ולכל אחת מהן וריאציות נוספות. חמש העמידות הבסיסיות בבלט קלאסי הן: עמידה ראשונה, עמידה שנייה, עמידה שלישית, עמידה רביעית ועמידה חמישית. יש גם עמידה שישית בה שתי הרגליים מקבילות זו לזו. עמידה זו משמשת כעמידת מוצא במחול מודרני, ג'אז, היפ הופ ומחול עכשווי.
  • תנועות, צעדים ותרגילים: פעולות דינמיות המבוצעות על ידי הרגליים, הזרועות, הגוף והראש. הן יכולות להיות פשוטות או מורכבות, ומתבצעות תוך שמירה על קווי גוף ישרים וזרימה אלגנטית כגון, פליה, רלוה, באטמן טונדו, פיראוט, באטמן פונדו, פה דה שאט, גליסה, ג'טה וגרנד ג'טה.
  • משפטי תנועה: רצפים של תנועות המשלבות פוזיציות שונות ויוצרות רצף תנועתי זורם, כאשר קיימים צעדים רבים ומגוונים בבלט, לכל אחד מהם שם ותפקיד ייחודי. את רצפי התנועה ממציא אדם שהמקצוע שלו הוא לחבר תנועות זו לזו לכדי משפטי תנועה שהופכים לקטעי תנועה ובהמשך ליצירת מחול או בשמה הנוסף – כוריאוגרפיה.  שמו של האדם שמחבר את התנועות לכדי יצירה שלמה הוא כוריאוגרף או כוריאוגרפית.

מעבר לכך, ריקוד הבלט מבוסס על כמה עקרונות יסוד הכוללים:

  • דיוק: ביצוע מדויק של כל תנועה ותנוחה, תוך הקפדה על קווי גוף ישרים, סימטריה, זרימה אלגנטית ומימוש מלא של טווחי התנועה.
  • קלות: תחושה של קלילות ועדינות בתנועה, תוך הימנעות ממאמץ נראה לעין ויצירת תחושה של ריחוף. בשונה ממחול מודרני עכשווי, שם יש התייחסות נרחבת לכוחות המשיכה והכבידה לקרבה ולשימוש ברצפה. נראה שהבלט הקלאסי קורא תיגר על חוקי הטבע ושואף לשמימיות וקלילות נצחיים.
  • חינניות: ביטוי של חן ויופי בתנועה, תוך הקפדה על זרימה רכה, יציבה זקופה וקווי גוף אלגנטיים.
  • כוח: שליטה גופנית גבוהה ויכולת לבצע תנועות מורכבות וקפיצות מאתגרות תוך שמירה על יציבות, דיוק וקלות.
    turn out  – סיבוב הרגל ממפרק הירך אשר גורם לכף הרגל ולברך להסתובב החוצה מהגוף כך שהברכיים פונות לצדדים ביחס לחזית. עקרון יסוד זה מאפשר, בין היתר, בסיס רחב יותר של כף הרגל על הרצפה. דבר העוזר לביצוע תנועות מורכבות ובטווחי תנועה גבוהים – כמו הרמת הרגל הצידה.

 

לימוד בלט בסטודיו מחול מקצועי

פזית בירן סטודיו למחול ברחובות מתמחה בלימוד בלט ומציע סביבה מקצועית ותומכת שמטפחת תלמידי בלט בכל גיל ורמה, ממתחילים ועד מתקדמים. תוך התמקדות בהתקדמות והתפתחות אישית, הסטודיו שלנו מספק גישה אישית עבור אימון בלט, המבטיחה שכל תלמיד יקבל את תשומת הלב וההכוונה הדרושים לו כדי לשגשג.

דילוג לתוכן